Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 9 februari 2019

2005 Larmandier-Bernier Vieille Vigne de Cramant

(100 % chardonnay)

4 november 2018 (hemma)



Larmandier-Berniers Vieille Vigne de Cramant är gjord på biodynamiskt odlad chardonnay från mycket gamla stockar i vingården Bourron du Levant i grand cru-byn Cramant. Den är jäst på fat och gjord utan filtrering och klarningsmedel. Den här flaskan blev degorgerad i januari 2010 med en dosage på 2 g/l. Numera, sedan årgång 2007, heter den här champagnen Vieille Vigne du Levant. Aktuell årgång idag är 2009.

Det är en mycket bra champagne, men överraskande nog har den inte utvecklats särskilt mycket jämfört med när jag drack den för fyra år sedan. Trots att det gått närmare nio år sedan den degorgerades känns den fortfarande relativt stram och oförlöst!

Den här flaskan dracks på en provning (BYOB) där tre 96:or från Louis Roederer stod i centrum, men där deltagarna dessutom tog med sig var sin flaska som serverades blint.

Doft: Utvecklad, komplex och något jordig doft med tydlig sälta. Inslag av hav, krita, lite gräslök, päron, lakrits och kokta rotfrukter.

Smak: Utvecklad, men samtidigt stram och något endimensionell. Päron och päronskal med en ton av det gröna på purjolöken.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2019-2024

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar