Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 27 november 2018

2006 Cuvée Sir Winston Churchill

(Pinot noir, chardonnay)

29 september 2018 (på kontoret)



Det här är den sextonde årgången av Pol Rogers prestigecuvée. Den första var 1975 (som släpptes 1984 och endast på magnum) och därefter har den alltså gjorts ungefär vartannat år i genomsnitt. Druvorna kommer uteslutande från grand cru-byar, men den exakta fördelningen mellan pinot noir och chardonnay är hemlig. Det är dock uppenbart att den är tydligt pinotdominerad. Okänt degorgeringsdatum. Dosage på 8 g/l.

Den här champagnen är mycket, mycket bra men givetvis ung. I jämförelse med de senast släppta årgångarna upplever jag faktiskt den som snäppet bättre än vad både 2002 och 2004 var vid motsvarande tidpunkter! Jag tror dock inte den har lika bra potential. Stilmässigt befinner sig 2006:an någonstans mittemellan dessa båda äldre syskon; den har inte samma extrema syra som 2002 men inte heller samma fruktiga charm som den unga 2004:an.

Dracks i en Pol Roger-provning tillsammans med Rosé 2009 och Vintage 2009. Fem av sex deltagare på provningen, inklusive undertecknad, utnämnde Sir Winston Churchill till provningens bästa vin (den sjätte röstade på rosén)  I skrivande stund är detta fortfarande aktuell årgång på Systembolaget, men inom kort släpps den efterlängtade 2008:an!

Doft: Komplex doft med tydligt laktiska toner. Inslag av jäst, ostkant, gummi, kex, mogen citron, nougat och grädde. 

Smak: Elegant, komplex och mycket torr smak med tydligt gröna toner. Omogna äpplen, äppelskal och clementin. Härlig syra och en fin längd!

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2024-2032



Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar