Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 17 augusti 2018

1993 Cuvée Sir Winston Churchill

(Pinot noir, chardonnay)

14 juni 2018 (hemma)



Under några dagar i juni plockade jag fram tre årgångar av Pol Rogers prestigechampagne. Tanken var att fokusera på en flaska i taget och ge dem tillräcklig tid för att förhoppningsvis få uppleva respektive vins hela register. Och samtidigt dricka dem i tät följd för att kunna jämföra champagnerna med varandra. Först ut: 1993.

Det här är en underbar champagne! Den borde förvisso ha druckits för några år sedan, men den presterar fortfarande riktigt bra. Den har en härligt gyllengul färg, men inte så mycket bubblor kvar. Champagnen dricks över två dagar och är helt klart bäst första dagen. För även om den vinner i komplexitet till dag två tappar den en hel del i intensitet.

Doft: Mogen och komplex. Efter hand rostade toner. Inslag av bokna äpplen, tobak, toffée, kvittenmarmelad, kastanjechampinjon, hasselnötter, honung och rostat bröd. Dag två även mandlar.

Smak: Mogen, komplex, fruktig, något kryddig och något eldig. Mogna äpplen, nektarin, apelsin, en ton av apelsinskal, lite toffée och kex. Andra dagen även mandelmassa och russin.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2008-2015

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar