Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 18 november 2018

J-M Sélèque Solessence Brut Nature

(50 % chardonnay, 40 % pinot meunier, 10 % pinot noir)

16 september 2018 (hemma)



Det här är bra, men långt ifrån storartat. Det är förmodligen basårgången (2011) som spökar, för det vilar något oväntat slätstruket över det här. Kan möjligen vinna något på ett par års ytterligare lagring, men det finns helt klart roligare flaskor från Jean-Marc Sélèque att stoppa i källaren!

Som namnet antyder är den här champagnen gjord utan dosage. Flaskan blev degorgerad i juni 2016. Jag köpte den på Systembolaget (beställningssortimentet) i maj 2017.

Doft: Något blommig doft med inslag av jäst, päron, mineral, kex och gröna äpplen.                                     

Smak: Frisk och mycket torr smak av päron och grapefrukt. Kort längd.

Betyg idag: 79

Sannolikt bäst: 2020-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar