Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 8 november 2018

2008 Sapience

(50 % chardonnay, 25 % pinot noir, 25 % pinot meunier)

26 augusti 2018 (hemma)



Sapience framställs av Benoit Marguet, men likt Dom Pérignon marknadsförs den som ett separat varumärke. Champagnen är resultatet av ett samarbete mellan vinmakarna Benoit Marguet och Hervé Jestin och görs på druvor från några av Champagnes främsta odlare. I likhet med 2007:an består även den här årgångens druvblandning av 50 % chardonnay från David Léclapart, 25 % pinot noir från Benoit Lahaye och 25 % pinot meunier från Vincent Laval. Från och med årgång 2012 finns även Benoit Marguets egna druvor med i blandningen. Vinet till champagnen jäses och lagras på 225-liters ekfat, s k barriquer, och det genomgår den malolaktiska jäsningen. I tidigare årgångar har den gjorts såväl utan som med en gnutta (3 g/l) dosage. Jag är osäker på om det även gäller för 2008, men den här utgåvan är gjord utan dosage. Champagnen har för övrigt även släppts under Hervé Jestins etikett, åtminstone i årgångarna 2006 och 2007. Flaskan köpt från Franska Vinlistan i april 2018. I skrivande stund har även årgång 2009 hunnit släppas.

Det här är en fantastisk champagne som känns förvånansvärt tillgänglig redan idag! Men man ska inte låta sig luras, den är fortfarande ung och bör helt klart lagras för att få en chans att verkligen blomma ut.

Doft: Komplex, fruktig och något kryddig doft med viss sälta. Inslag av grön banan, mineral, lime, gröna äpplen, omogna hasselnötter, salmiak och plommon.

Smak: Mycket frisk, oerhört ren, något fruktig, relativt koncentrerad och mycket torr. Gröna och gula äpplen samt citrus och limeskal.

Betyg idag: 91(+)

Sannolikt bäst: 2024-2035

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar