Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 12 november 2018

Ulysse Collin Les Pierrières (2008-bas)

(100 % chardonnay)

30 augusti 2018 (PM & Vänner)



Druvorna till denna champagne kommer från den 1,3 hektar stora vingården Les Pierrières i Toulon-la-Montagne, fem km öster om Olivier Collins hemby Congy. Från och med den här årgången började Olivier vingårdsbeteckna den här och sina övriga champagner. Denna, som för övrigt var Collins första champagne i årgång 2004, kallades tidigare för Blanc de Blancs Extra Brut men var även då uteslutande gjord på druvor från Les Pierrières. De allra första utgåvorna var rena årgångsviner, men därefter har Olivier börjat använda sig av reservviner. Jag är osäker på om det här är en ren 2008:a eller om den innehåller en del reservvin, men den efterföljande utgåvan ska enligt samstämmiga uppgifter bestå av 90 % 2009 och 10 % reservvin från 2008. Därefter har andelen reservvin successivt ökat och champagnerna med 2014 som basår består av hela 80 % reservvin.

Övriga fakta: Champagnen är jäst och lagrad på ekfat. Den malolaktiska jäsningen är genomförd, men man undviker filtrering och klarningsmedel. Flaskan degorgerad i oktober 2012. Dosage på ca 1 g/l.

Det här är en fantastisk champagne, men trots att den hunnit få nästan sex år på korken känns den fortfarande ung. Hade jag haft en flaska i källaren hade jag sparat den i minst två år!

Doft: Utvecklad och något fruktig doft med viss sälta. Inslag av krita, citron, gula äpplen, mandlar och honung. Efter längre kontakt med luft uppstår även en ton av lakrits.

Smak: Frisk, fruktig, mycket torr och något utvecklad smak med härlig koncentration och fin längd. Citron och lime samt gröna och gula äpplen. Mycket hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 90

Sannolikt bäst: 2020-2027



Champagnen dracks i samband med ett tabberas på underbara PM & Vänner i Växjö, helt klart en av Sveriges bästa restauranger!


Tillägg 2021-12-08: Ersatt årgångsklassningen med basår i titeln.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar