Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 23 november 2018

Suenen C+C

(100 % chardonnay)

22 september 2018 (hemma)





Suenen är en mycket intressant producent, med fantastiska etiketter på sina flaskor, som har hemvist i grand cru-byn Cramant. Familjen, som ursprungligen härstammar från Belgien, har verkat i Champagne i många generationer. Familjefirman grundades 1898 av den 27-årige Joseph Suenen. Verksamheten var dock väldigt småskalig innan Josephs barnbarnsbarn Daniel tog över rodret på 1970-talet. Han köpte nya odlingslotter, höjde kvalitén och femdubblade försäljningen till 20 000 flaskor per år. Daniel blev dessvärre sjuk och klarade inte längre av att sköta arbetet i vingården, varför hans son Aurélien, som nyligen inlett en karriär som professionell basketspelare, tvingades återvända hem för att hjälpa till. När Daniel gick bort 2009 tog Aurélien över verksamheten och han har sedan dess stöpt om firman till det vi ser idag. Han började med att sälja av de marker som inte låg nära hembyn och idag äger man endast två hektar odlingar med chardonnay, belägna i de tre grand cru-byarna Oiry, Chouilly och Cramant. Han införde dessutom ett ekologiskt arbetssätt med små skördeuttag och tog extern hjälp för att analysera de olika odlingslotternas förutsättningar. Det senare har resulterat i att han från och med skörden 2013 gör en champagne på druvorna från Oiry och en som är baserad på odlingarna i Cramant och Chouilly. De första utgåvorna av dessa båda champagner är rena årgångsviner, men årgångsbetecknas inte eftersom de fått mindre än tre års lagring på jästfällningen. Fr o m året efter innehåller de även en mindre del reservviner. Champagnerna vinifieras delvis på ekfat, de genomgår oftast den malolaktiska jäsningen och får slutligen en mycket låg dosage. Aurélien är en varm förespråkare av det sistnämnda, dels för att han tror på sina druvor får man anta, men också för att han vill att den unika terroiren från de olika växtplatserna ska skina igenom i vinerna.

Denna champagne görs på druvor från firmans odlingar, sammanlagt sex olika odlingslotter, i Cramant och Chouilly. Den är alltså helt och hållet baserad på 2013 års skörd. 60 % av vinerna fick sin första jäsning på ståltank och 40 % på gamla ekfat. Flaskan blev degorgerad i oktober 2016. Dosage på 2 g/l. Köpt från Caviste.

Det här är en härlig champagne! Den är mycket ren och elegant och har en fin komplexitet.

Doft: Komplex, först något fruktig och senare blommig. Inslag av krut, citron, röda äpplen, rostade hasselnötter, ananas och hyacint.

Smak: Frisk och mycket torr. Vit persika, gröna äpplen, ananas och mango.

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2022-2027

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar