Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 20 november 2018

2015 Ocre Rouge La Perle Noire

(100 % pinot noir)

22 september 2018 (Barr)



Domaine de l’Ocre Rouge med bas i Dions i Languedoc-Roussillon drivs av Aymeric och Marceline Beaufort. Aymeric är son till Jacques Beaufort på champagneproducenten André Beaufort, men istället för att börja arbeta med sin pappa och sina syskon i familjefirman flyttade han och hustrun söderut 1999. På markerna de tog över fanns det redan odlingar med gamla stockar av carignan och sedan dess har de planterat grenache, syrah och merlot men även pinot noir och chardonnay med hjälp av sticklingar från familjen Beauforts odlingar i Polisy (Champagne). De båda senare druvsorterna används för att göra två olika mousserande viner, dels La Perle på en blandning av chardonnay och pinot noir och dels denna rosé som görs på pinot noir. Inspirerade av familjen, som odlat ekologiskt sedan 1971, var det naturligt att tillämpa motsvarande arbetssätt här. Man har sammanlagt tio hektar odlingar.

Detta mousserande rosévin görs alltså på 100 % pinot noir och enligt champagnemetoden. Det får fem månaders fatlagring, görs utan filtrering, utan klarningsmedel och utan dosage.

Det här är en trevlig mousserande rosé; klart drickbar men knappast något stort vin. Även om det är ”samma” druvor som används för att göra champagne, si så där 50 mil norrut, så blir det här ett annat slags vin. En annan jordmån och en skillnad i klimat ger givetvis helt andra förutsättningar och i kombination med i viss mån något enklare metoder, exempelvis kortare lagringstid, ger det också ett enklare vin.

Doft: Bärig, parfymerad och något utvecklad. Jäst, röda vinbär och halm.

Smak: Torr och något bärig smak av framförallt röda vinbär.

Betyg idag: 74

Sannolikt bäst: 2019-2021

Vinet dricks på härliga Barr, som huserar i Nomas gamla lokaler i Christianshavn i Köpenhamn. Dagens tre rätter:




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar