Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 31 juli 2017

2004 Cuvée Sir Winston Churchill

(Pinot noir, chardonnay)

3 juni 2017 (Eriks vinbar i Stockholm)

Det här är den femtonde årgången av Pol Rogers prestigevin och det är mycket, mycket bra redan idag. Det är fortfarande en ung champagne, men riktigt härlig och klart charmigare än vad den strama 2002:an var vid motsvarade tidpunkt! Samtidigt kommer den givetvis att växa ytterligare efter längre lagring.

Doft: Komplex, något fruktig och något utvecklad doft med inslag av jäst, stendamm, mandarin, gul stenfrukt, päron och kex.

Smak: Frisk fruktig och torr. Vit persika och citrus med viss skalbeska samt lite hasselnötter. Hög syra. Lång, torr eftersmak.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2022-2032

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar