Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 16 juli 2018

1999 Robert Dufour Pinot Blanc Brut Nature

(100 % pinot blanc)

28 april 2018 (hos Henrik)



Champagner gjorda på 100 % pinot blanc blir successivt mer och mer förekommande och det är tveklöst en druva som lämpar sig väldigt bra att göra bubbel på! Den här flaskan, med den fantastiska etiketten, är en långlagrad och sendegorgerad skapelse från Charles Dufours pappa Robert och, om jag förstår det rätt, endast buteljerad för Rosforth & Rosforth i Köpenhamn. Degorgerad i januari 2017.

Det här är en mycket bra champagne, men den känns lite trött. Det är svårt att avgöra om det är ett tecken på att den redan är på väg utför eller om den bara är inne i en svår fas för tillfället. Men jag chansar på det sistnämnda och rekommenderar något års ytterligare lagring!

Champagnen dracks vid en provning hemma hos min vinvän Henrik i slutet av april.

Doft: Mogen, oxiderad, komplex och kryddig doft med sherrytoner. Inslag av russin, äpplen, en anig lök och lite kanel

Smak: Mogen smak av torkad frukt, mogna plommon och citrusskal.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2019-2022

Mina intryck av några andra druvrena pinot blanc-champagner:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar