Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 27 juli 2018

2013 Georges Laval Les Chênes

(100 % chardonnay)

5 maj 2018 (Fri Vin 2018 i Köpenhamn)



Det är stor skillnad på att smaka ett vin och att dricka ett vin! Dricker man ett vin under en hel kväll (eller över flera kvällar) får man möjlighet att uppleva hela dess spektrum av dofter och smaker. Men smakar man på ett litet glas, under begränsad tid, får man i de flesta fall endast en väldigt ytlig bild av vinet ifråga. Man hinner förhoppningsvis konstatera om man gillar det eller ej, men det blir svårt att hinna med någon djupare analys. Av den anledningen brukar jag, med några få undantag, undvika att skriva blogginlägg om champagner jag smakar vid producentbesök, då man av praktiska skäl sällan får mer än några få minuter med varje vin. På vinmässor stöter man på motsvarande utmaningar samtidigt som man ofta befinner sig i en ganska stökig miljö. På trevliga Fri Vin 2018 i maj i Köpenhamn provade jag sammanlagt närmare 40 viner, varav tretton champagner. I de flesta fall handlade det om inte mycket mer än en munfull av varje sort och även om jag gärna smakat mer av många av dem, måste man inse såväl sina egna som formatets begränsningar! Dels vill man gärna hinna med så många olika viner som möjligt vid den här typen av tillställningar och samtidigt känns det som något av en oskriven regel att man inte ber om påfyllning av ett vin man redan provat. När det gällde Vincent Lavals Les Chênes 2013 var jag dock fräck nog att be om ett andra glas – inte utan vissa protester från vinmakaren – och lyckades därmed samla på mig tillräckligt med intryck för att leverera denna rapport!



Les Chênes är en av Georges Lavals sällsynta vingårdschampagner. Den görs på ekologiskt odlad chardonnay från vingården Les Chênes, belägen i den östra delen av Lavals hemby Cumières. I likhet med odlarens övriga champagner får den sin första jäsning på ekfat. Den görs dessutom utan dosage. Les Chênes brukar ge ett väldigt stramt och naturligt intryck, framförallt som ung.

Les Chênes 2013 är givetvis galet ung idag, men redan otroligt bra! Det här är en champagne som man gärna återvänder till om några år. Flaskan degorgerad i juni 2017.

Doft: Tydligt laktiska toner till en början. Därefter något fruktig, men fortfarande ung och outvecklad. Inslag av gröna äpplen, citrus och en aning honung.

Smak: Ung, frisk, oerhört ren och mycket torr. Vit frukt, mineral (krita?) och citrus. Fin syra!

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2024-2030

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

På Fri Vin 2018 smakade jag även trevliga Cumières Premier Cru (ca 84 p) och fantastiska Les Hautes Chèvres 2013 (ca 90 p):




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar