Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 6 december 2017

2009 Benoît Lahaye Violaine

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

5 oktober 2017 (hemma)



Violaine från Benoît Lahaye får sin första jäsning på ekfat och är gjord utan dosage och utan tillsats av svaveldioxid. Den här utgåvan bygger på 2009 års skörd, men är officiellt årgångslös eftersom den inte fick ligga tillräckligt länge på jästfällningen. Kravet för att få årgångsklassas i Champagne är minst 36 månades lagring på jästen. Den här flaskan blev degorgerad den 16 januari 2013, vilket innebär att den bör ha fått kring 33 månader sur lattes om vi utgår från att den blev buteljerad våren 2010. Flaskan köpt på Skål i Köpenhamn i juni 2017.

Det här är en mycket bra champagne! Avsaknaden av dosage bidrar till att den känns väldigt ren och naturlig. Men i grund och botten handlar det naturligtvis om riktigt bra druvmaterial. Flaskan dricks över två dagar – och vinner helt klart på det!

Doft: Komplex, efter hand tydligt fruktig. Inslag av päron, plåster, stenmjöl, bakpulver, hallon, banan och kex.

Smak: Frisk, fruktig och knastertorr. Känns mycket ren och naturlig! Mineral, omogna päron, päronskal, citron och hallon. Dagen efter känns den något mer utvecklad och bjuder på en tydligare fruktighet samtidigt som citrustonerna dämpats.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2020-2025


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar