Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 26 december 2017

2000 Jacquesson Avize – Grand Cru

(100 % chardonnay)

4 november 2017 (Sankt Markus Vinkällare i Malmö)



Årgångscuvéen Avize – Grand Cru från Jacquesson gjordes på chardonnay från tre vingårdar i Avize: Champ Caïn, La Fosse och Némery, som planterades mellan 1962 och 1983. Jag hade en närmast magisk upplevelse när jag drack 96:an av den här champagnen i november 2013. Denna utgåva når inte riktigt lika långt, men den är snudd på fantastisk. Den bjuder på en härlig komplexitet, bra intensitet och en fin längd. Glasutvecklingen är påtaglig (och mycket trevlig) under de första timmarna men champagnen börjar sedan, något oväntat, att tappa en aning i intensitet och kvalitet. Slutsatsen blir att den sannolikt är på topp nu. Flaskan degorgerad under första kvartalet 2009. Dosage på 3,5 g/l.

Doft: Härlig, mogen, komplex och oxiderad doft med tydliga sherrytoner. Inslag av bokna äpplen, citrus, ingefära, rostat bröd, lite smält smör, mango, vit choklad och gräddkola.

Smak: Utvecklad, komplex, frisk, mycket torr och sherrylik smak. Den är lite sluten till en början, men öppnar upp sig fint efter en timmes tid. Jag känner, i tur och ordning, krita, mogna äpplen, apelsin, apelsinskal, vit choklad och gräddkola.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2015-2019


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar