Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 2 augusti 2017

1993 Dom Ruinart

(100 % chardonnay)

5 juni 2017 (hemma)

Dom Ruinart, huset Ruinarts prestigecuvée, kan med lagring utvecklas till en majestätisk champagne. Den här 93:an når inte fram till det epitetet, men är ändå snudd på fantastisk! Presterar sannolikt på toppen av sin förmåga idag!

Doft: Utvecklad, söt, gräddig och komplex. Efter hand rostade toner. Inslag av clementinskal, honungsmelon, majs, mogna gula äpplen, gräddkola, rostat bröd och kex.

Smak: Utvecklad, mycket frisk, fruktig och aningen söt. Gula äpplen, äppelskal, clementin och persika. Hög syra, Lång, torr eftersmak.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2012-2019

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar