Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 6 augusti 2017

1998 Pierre Péters Cuvée Spéciale

(100 % chardonnay)

25 juni 2017 (hemma)

Pierre Péters Cuvée Spéciale görs på chardonnay från gamla stockar i tre odlingslotter belägna i vingården Les Chétillons i Le Mesnil-sur-Oger. Les Chétillons, som ligger sydost om själva byn, anses allmänt vara av de allra främsta vingårdarna i Le Mesnil. Från och med årgång 2000 lade man för övrigt till namnet Les Chétillons på etiketten, vilket de flesta (inkl jag själv) också kallar den här champagnen numera.

Trots att det gått arton år sedan buteljering upplever jag fortfarande den här som en relativt ung champagne. Doften är fantastisk från start, men smaken känns tunn och dessutom irriterande eldig till en början. Den blir dock sakta men säkert bättre! Flaskan dricks lyckligtvis över två dagar och dag två är den fylligare, nästan oljig, till sin karaktär! Och riktigt, riktigt bra. Det här är helt klart ännu ett bevis på att man alltid bör spara delar av sin champagne till dagen efter. Den här blir till ett helt annat vin – och betyget går från generösa 86 till välförtjänta 88!

Doft: Utvecklad, komplex och brödig doft med inslag av jäst, halm, mogna äpplen, päron, rostat bröd och gräddkola. Dag två även persika och honung.

Smak: Utvecklad, frisk och torr smak av äpplen, päron, honung, citron, citronskal och gräddkola. Dag två blir päronen tydligare. Hög syra.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2018-2024

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar