Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 21 november 2017

1989 Henriot Cuvée des Enchanteleurs

(55 % chardonnay, 45 % pinot noir)

31 augusti 2017 (hemma)



1989 är en årgång i Champagne som snabbt hamnade i skymundan mellan de stora åren 1988 och 1990. Och även om många omvärderat årgången på senare tid har den inte alls samma status som året innan och året efter. Det märks inte minst på vinauktioner där champagner från 1989 överlag betingar lägre priser än flaskor från 1988 och 1990. Det finns dock många riktigt bra champagner från 1989 och årgången har också visat sig vara oväntat lagringsduglig.

Cuvée des Enchanteleurs är Henriots prestigecuvée. Den räknas allmänt som en av de mest välgjorda champagnerna på marknaden och håller regelmässigt en mycket hög nivå. Det här är första gången jag provar 89:an och den är självklart en mycket bra champagne rent objektivt, men den är långtifrån så storartad som man förväntar sig. Doften blir riktigt bra efter några timmars luftning, men smakmässigt känns den tyvärr tunn och något fadd. Det är helt klart den ”sämsta” Cuvée des Enchanteleurs jag druckit. Champagnen dricks över tre dagar, håller ihop väl men lyfter aldrig nämnvärt.

Doft: Utvecklad, komplex och något parfymerad doft med inslag av äpplen, jäst, grapefrukt, lakrits och knäck.

Smak: Utvecklad, frisk och torr smak av grapefrukt, gula äpplen, lakrits och persika. Förvånansvärt tunn.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2012-2018

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):

2 kommentarer:

  1. Tack för din anteckning om denna champagne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv! Har du druckit den nyligen? Vad tyckte du?
      Jag har druckit den igen, tidigare i år, men har inte hunnit skriva om den flaskan än. Den var faktiskt bättre än den jag drack 2017.

      Radera