Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 19 november 2017

1989 Bonnaire Special Club Collection

(100 % chardonnay)

24 augusti 2017 (hemma)



Bonnaire är inte längre medlem i Club Trésors de Champagne, sammanslagningen av odlare bakom Special Club-champagnerna. Men jag hittade den här 89:an vid ett besök hos odlaren i somras. Tillägget Collection indikerar att det är en sendegorgerad flaska eller åtminstone en butelj som fått vila länge i producentens källare.

Champagnen har mörkt gyllengul färg samt få och trötta bubblor. Det är helt klart en härlig champagne med fantastisk doft, men den har passerat sin topp och känns tydligt trött idag. Den dricks över två dagar och håller trots allt ihop väl och smakar faktiskt bättre dag två!

Doft: Mogen, komplex, gräddig och kryddig doft med en aning sherrytoner. Inslag av bokna äpplen, mjölkchoklad, torkade aprikoser, hasselnötter och bränt bröd. Efter längre tids luftning uppstår även en härlig ton av lakrits!

Smak: Mogen, torr, frisk och komplex. Lite tunn till en början, men blir bättre efter hand. Jag hittar mogna äpplen, söt citron, äppelskal, hasselnötter, mandlar, marsipan, russin och citronskal. Lång, mycket torr och något bitter eftersmak. Dagen efter är den mer koncentrerad samtidigt som den lilla bitterheten försvunnit.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2008-2014?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar