Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 12 november 2017

2000 André Beaufort Brut Nature Blanc de Blancs Millésime

(100 % chardonnay)

20 augusti 2017 (hos Martin och Emma)



André Beaufort har odlingar i hembyn Ambonnay men även i Polisy nere i Aube. Druvorna till denna blanc de blancs kommer från den sistnämnda byn. Gjord utan dosage. Flaskan degorgerad i februari 2013.

Dracks vid en blindprovning på temat ”blanc de blancs och blanc de noirs” hos mina vinvänner Martin och Emma i Simrishamn. Doftmässigt var den här en av de allra bästa champagnerna i provningen. Tyvärr nådde inte smaken upp till samma nivå, den kan i bästa fall beskrivas som en torr variant av Sprite…

Doft: Fantastisk, blommig och parfymerad. Tydligt gröna toner med inslag av hyacint, fluor, honungsmelon och lite sälta.

Smak: Fruktig, frisk och torr smak av fruktsoda och citrus. Inte lika bra som doften.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2020-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar