Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 15 november 2017

Clément Perseval Blanc de Noirs

(50 % pinot noir, 50 % pinot meunier)

20 augusti 2017 (hos Martin och Emma)



Clément Perseval är en ung odlare från premier cru-byn Chamery i Montagne de Reims (belägen ca en mil sydväst om Reims). År 2010 tog han över ansvaret för familjefirman Gérard Perseval och i samband med det satte han sin prägel på den lilla domänen genom att ställa om företagets arbetssätt mot ett hållbart och ekologiskt jordbruk. Numera har han även börjat sätta sitt eget namn på etiketten. Clément har tidigare arbetat tillsammans med Anselme Selosse och epitetet Selosse-lärjunge ligger därmed nära till hands. I likhet med andra f d adepter till Selosse, som Bertrand Gautherot, Jérôme Prévost och Olivier Collin, har Perseval som målsättning att göra så naturliga champagner som möjligt, med minsta möjliga påverkan (ingen klarning eller filtrering) och så få tillsatser som möjligt. Samtliga champagner görs utan dosage, men innehåller i regel ett par gram restsocker eftersom den låga temperaturen i Cléments källare gör att den andra jäsningen inte genomförs fullt ut. Perseval utmärker sig genom att laborera en del i tillverkningsprocessen; vissa av hans champagner får jäsa på ekfat och andra i ståltank, vissa av vinerna genomgår malolaktisk jäsning medan andra inte gör det. Clément Perseval äger 3,3 hektar odlingar i hembyn, planterade med ungefär en tredjedel vardera av pinot noir, chardonnay och pinot meunier. Av detta producerar han 13 000 flaskor per år. Trots den begränsade produktionen är det ganska lätt att hitta hans flaskor och priserna är (än så länge) förvånansvärt låga!

Denna årgångslösa blanc de noirs görs på lika delar pinot noir och pinot meunier. Det är en charmig och riktigt härlig champagne med mycket frukt i både doft och smak! Inte överdrivet komplex dock. Den känns fortfarande ung och kan sannolikt vinna en del på 3-4 års lagring.

Dracks vid en blindprovning på temat ”blanc de blancs och blanc de noirs” med sammanlagt sex olika champagner. Det här var en av mina medhavda flaskor och med hjälp av uteslutningsmetoden identifierade jag den ganska snabbt, trots att jag inte druckit den tidigare. Övriga deltagare på provningen prickade också in den som en uppenbar blanc de noirs. Flaskan köpt på Les Caves du Forum i Reims i juli 2017.

Doft: Härlig och mycket fruktig doft med tydliga inslag av päronsoda och hallonsoda. Senare även rabarber och lite citrus.

Smak: Frisk, torr och mycket fruktig. Päron, körsbär och hallon.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2020-2024

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar