Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 26 augusti 2017

1996 Bollinger Grande Année

(70 % chardonnay, 30 % pinot noir)

6 juli 2017 (hemma)



Bollingers ”vanliga” årgångsvin är, liksom sitt sendegorgerade systervin R.D., nästan alltid ett mycket säkert kort. Och från det stora året 1996 bjuder båda dessa champagner på riktigt magiska upplevelser! Det råder delade meningar bland champagnenördar vilket av de båda vinerna som är allra bäst. Bloggaren Winepunker exempelvis har flera gånger, bl a i detta inlägg, påpekat att han tycker att Grande Année 96 håller högre klass än R.D. 96. Jag tycker däremot att R.D. (mina tankar hittar du här) – som i grunden är samma vin som Grande Année men som fått längre tid på jästfällningen och lägre dosage – är den bästa av de båda. Båda champagnerna är verkligen otroligt bra, med fantastisk komplexitet och underbar längd, men för mig är R.D:n strået vassare. Anledningen till att många föredrar Grande Année, inte minst när de ställts mot varandra i tidiga provningar, tror jag helt enkelt kan bero på att Grande Annéen utvecklats snabbare. Eftersom den champagnen per definition alltid fått längre tid på korken än sitt senare degorgerade systervin är det inte så konstigt att den upplevts som ”bättre” och mer ”färdig” vid provningar sida vid sida. Framförallt gäller det vid större provningar där deltagarna endast får en mindre mängd champagne av varje sort och som dessutom dricks upp inom ett fåtal timmar. Båda dessa champagner behöver nämligen mycket luft, d v s lång tid i glaset / öppen flaska, för att verkligen nå sin potential. R.D:n har dessutom behövt längre tid att nå fram till samma mognadspunkt som systervinet och först under den senaste tiden tror jag att denna skillnad marginaliserats.

Den här flaskan saknar degorgeringsdatum. Den dricks över två dagar och champagnen blir bara bättre och bättre ju längre tiden går! Den vinner dessutom mycket på att drickas vid relativt hög temperatur (16-17 grader). Helt klart ett stort vin!

Doft: Underbar! Mogen, komplex och brödig doft med tydlig fatkaraktär. Inslag av bokna äpplen, torkad frukt, mjölkchoklad, Nutella, rostad baguette, smörkola och kaffe. Senare även brända toner med inslag av honung, rostade mandlar och knäck.

Smak: Utvecklad, fruktig, mycket frisk, torr och efter hand fyllig smak av mogna äpplen, grillad citron, mjölkchoklad och aprikos.

Betyg idag: 95

Sannolikt bäst: 2014-2024

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar