Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 14 augusti 2017

Gosset 15 Ans

(60 % chardonnay, 40 % pinot noir)

29 juni 2017 (hos Martin & Emma)



Den här champagnen är en blandning av årgångarna 1998, 1996 och 1995. Den buteljerades 1999 och har sedan fått ligga minst femton år – därav namnet – på sin jästfällning innan degorgering. Druvblandningen består av 60 % pinot noir från Ambonnay, Aÿ och Mareuil-sur-Aÿ samt 40 % chardonnay från Le Mesnil-sur-Oger, Cramant och Villers-Marmery. Gosset skriver tyvärr inte ut degorgeringsdatum på sina champagner och jag tror dessutom att man valt att degorgera flaskorna i omgångar, så jag vet inte om den här blev degorgerad 2014 eller senare. Dosagen uppgår i alla fall till 7 g/l. Totalt gjordes det endast 5000 flaskor.

Jag gillar verkligen Gosset och hade därför stora förhoppningar på den här champagnen. Och den är visserligen mycket bra, men absolut inte det stora vin jag hade hoppats på. Möjligen kan man hålla tummarna för viss utveckling i källaren.

Doft: Utvecklad doft av mogna gula äpplen, mandlar, citron, honung och lite viol. Senare lite brända toner med inslag av rostat bröd.

Smak: Frisk, torr och något utvecklad smak av citron, honung och mandlar.

Betyg idag: 87

Sannolikt bäst: 2020-2025



BYOB (akronym för Bring You Own Bottle, ta med din egen flaska) är en företeelse som förekommer på vissa restauranger – utanför DDR-Sverige nota bene – där man mot en korkavgift får lov att ta med en egen flaska vin, eller annan dryck, att dricka till sin mat. Det har också blivit synonymt för tillställningar när vinnördar, inkl undertecknad, från Sveriges bästa vinforum, finewines.se, träffas IRL för att dricka vin tillsammans! Ett tema (ibland flera olika) bestämmer vad för slags vin(er) man ska ta med och alla flaskor serveras i regel blint, så allt kringgärdas av ett stort hemlighetsmakeri. Givetvis förekommer det också viss prestige – alla hoppas bjuda på kvällens vin och man tar inte med sig vilken flaska som helst! Min namne Martin och hans fru Emma brukar ha den trevliga vanan att bjuda hem till dylika arrangemang och det blir alltid givande tillställningar med många fina viner! Denna flaska Gosset var mitt bidrag på vår senaste provning.

4 kommentarer:

  1. Har länge sneglat på den här men den verkar variera en hel del i omdömena. Skulle du säga att nån av årgångschampagnerna eller blanc de blanc från gosset ger bättre valuta för pengarna?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad som ger mest valuta för pengarna är ju ett väldigt subjektivt begrepp, men jag skulle helt klart hellre rekommendera vilken som helst av Gossets årgångschampagner! Årgångslösa Blanc de Blancs är en klart "enklare" champagne än 15 Ans, så den jämförelsen blir svårare.

      Radera
  2. Tackar! Då ska jag kolla närmare på årgångschampagnerna som går att beställa enklare via bolaget också. Gillar vanliga grande reserven och rosén skarpt.

    Kanonbra blogg! Stor inspirationskälla för champagne!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lycka till! Gosset är en riktigt bra producent! Det är bara den enklaste champagnen, Brut Excellence, som gör en besviken. Övriga viner håller mycket hög klass!

      Tackar!

      Radera