Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 10 augusti 2017

2006 Vouette & Sorbée Extrait

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

29 juni 2017 (hos Martin & Emma)



Extrait (franska för extrakt) är en årgångschampagne från Vouette & Sorbée som får ligga betydligt längre tid på jästfällningen än producentens övriga viner. Bertrand Gautherots målsättning är att välja ut årets bästa basviner till denna champagne och han smakar helt enkelt på vinerna och väljer de tunnor han tycker bäst om! Det innebär sannolikt att det handlar om pinot noir från vingården Sorbée och chardonnay från vingården Biaunes. Den exakta druvblandningen beror på hur skörden blev och varierar därför från årgång till årgång. I likhet med Gautherots övriga champagner är Extrait fatjäst och gjord utan dosage. Den här flaskan blev degorgerad i maj 2015.

Det här är en mycket spännande champagne! Den är mycket bra, men också mycket ung. Det ska bli intressant att se hur den kan utvecklas om man ger den ytterligare 3-4 års lagring!

Champagnen dricks vid en blindprovning och dess blekrosa färg gör att jag först tror att det handlar om en s k œil de perdrix (blek rosé), men med facit i hand kan man konstatera att det inte är ovanligt att Vouette & Sorbées ”vita” champagner fått viss färg p g a skalkontakt vid pressningen. Då var årgången en betydligt större överraskning – jag trodde verkligen att det här var en klart yngre champagne!

Doft: Bärig doft med viss fatkaraktär. Initialt känns den lite skum. Inslag av bröd, hallon, äpplen och lite nötter.

Smak: Ung, stram, frisk och mycket torr. Omogna äpplen och citrus med viss skalbeska.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2021-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar