Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 17 maj 2017

A.D. Coutelas Cuvée 1809

(80 % chardonnay, 20 % pinot noir)

5 mars 2017 (hos Martin & Emma)



Mitt första möte med producenten A.D. Coutelas var när jag drack Cuvée Rebel i vintras – en av de konstigaste champagner jag smakat! Det här är ett betydligt bättre vin.

Cuvée 1809 görs på druvor från gamla stockar och får sin första jäsning, utan malolaktisk sådan, på ekfat och därefter nio månaders fatlagring innan den buteljeras. Sedan får den ligga minst åtta år på jästfällningen innan degorgering. Dosage på 5 g/l, enligt producentens hemsida. 1809 syftar för övrigt på året då firman grundades.

Doft: Fruktig och komplex doft med inslag av äpplen, mjölkchoklad, smörkola, ostkant och smör.

Smak: Frisk och torr. Den känns ung men bjuder samtidigt på fin koncentrerad frukt. Det är massor av gula och röda äpplen i kombination med citrus och mineral.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2020-2026


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar