Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 9 maj 2017

2004 Moët & Chandon Grand Vintage

(38 % chardonnay, 33 % pinot noir, 29 % pinot meunier)

2 mars 2017 (hemma)

Moëts årgångsviner brukar kräva en hel del lagring för att komma till sin rätt och det verkar gälla även för 2004:an. Doften är förvisso tydligt utvecklad och komplex idag, men smakmässigt känns den fortfarande relativt ung och oförlöst. Det är svårt att säga vilken potential den här champagnen har, men den kan självklart lyfta med några års ytterligare lagring.

Degorgerad 2012. Dosage på 5 g/l, d v s extra brut. Flaskan köpt på Systembolaget i februari 2014.

Doft: Utvecklad, brödig och nötig doft. Inslag av mandlar, brioche, aprikos, mogna gula äpplen, kex, rostade cashewnötter och rostat bröd.

Smak: Mycket frisk, mycket torr, något kartig och något bitter. Gröna äpplen, mineral, grapefrukt och lite salmiak. Hög syra

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2020-2026

Tidigare intryck av denna champagne:


Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar