Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 6 november 2016

1996 Marguet Vintage

(60 % pinot noir, 40 % chardonnay)

9 september 2016 (hemma)

I december 2014 köpte jag en låda med tre årgångschampagner från Marguet: 1995, 1996 och 1999. Nu var det dags att öppna den sista av dessa flaskor, nämligen 96:an. Det första som slår en är att den påminner mycket om de båda andra. Det andra man konstaterar är att den inte alls är på samma nivå som andra 96:or. Den känns visserligen fortfarande ung – är degorgerad så sent som i juni 2014 – och den kommer sannolikt att vinna något på ett par års ytterligare lagring, men relativt årgången i stort är detta en ganska svag champagne.

Gjord på pinot noir från Ambonnay och Bouzy samt chardonnay från Ambonnay. Dosage på endast 2 g/l.

Doft: Utvecklad, kryddig och komplex doft med fatkaraktär. Toner av torr sherry. Inslag av äpplen, ek, ljust bröd, honung och hasselnötter. Efter hand mer fruktig och med inslag av körsbär och gräddkola.

Smak: Mycket frisk, mycket torr och något kryddig. Citron, gröna äpplen, hasselnötter och grapefrukt. Senare, efter mer luft och vid högre temperatur, tydliga inslag av körsbär. Hög årgångstypisk syra.

Betyg idag: 84

Sannolikt bäst: 2018-2022

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar