Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 7 november 2016

Paul Déthune Cuvée Prestige

(50 % pinot noir, 50 % chardonnay)

15 september 2016 (hemma)



Cuvée Prestige, med undertiteln Princesse des Thunes, från Paul Déthune är i regel ett säkert kort. Den här utgåvan är till 70 % baserad på 2007 års skörd och till 30 % på reservviner. Reservvinerna är ekfatslagrade och består av ett trettiotal årgångar som lagras i ett soleraliknande system. Buteljerad i april 2008. Degorgerad i september 2015. Flaskan köpt av Franska Vinlistan i december 2015.

Champagnen dricks över två dagar. Första kvällen upplever jag den som galet ung! Andra kvällen är den något mer utvecklad, men känns fortfarande mycket knuten. Den är dessutom svagare än den flaska (med 2005 som basårgång) som jag drack för två år sedan. Behöver definitivt lagras.

Doft: Ung, komplex doft av citrus, gröna äpplen, gröna päron, grön banan, grön paprika, jäst, smörkola och lite kex.

Smak: Frisk, mycket torr och tydligt ung. Klart stram! Gröna äpplen, grön banan, citron och grapefrukt. Mycket hög syra!

Betyg idag: 84(+)

Sannolikt bäst: 2021-2026

Tidigare intryck av denna champagne:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar