Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 23 november 2014

Lecomte Brut Rosé

(Pinot meunier, pinot noir, chardonnay)

28 oktober 2014 (La Briqueterie i Vinay)

Doft: Ganska sluten, något kryddig. Efter ett tag i glaset framträder brända toner. Inslag av läder, mineral och röda bär.

Smak: Torr och något utvecklad. Röda bär och blodapelsin. Medellång, torr eftersmak.

Kommentar: Familjefirman Lecomte Père & Fils grundades 1859 och håller till i den lilla byn Vinay, sydväst om Épernay. Firman äger sju hektar odlingar, varav 4,5 i hembyn.

Det här är en bra, men ganska enkel och till största delen meunier-baserad roséchampagne. Den dracks till en lunch på fantastiska La Briqueterie, även den belägen i Vinay.

Betyg idag: 70

Sannolikt bäst: 2015-2018




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar