Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 20 november 2014

Veuve Fourny Brut Nature

(100 % chardonnay)

22 oktober 2014 (hemma)

Doft: Komplex, blommig och något kryddig. Mineral, hasselnötter, gröna äpplen och smör. Efter hand mer gräddiga och rostade toner.

Smak: Outvecklad och mycket torr. Mineral, lakrits, gröna äpplen och citrus. Mycket syra. Dagen efter börjar den öppna upp sig en del!

Kommentar: Veuve Fourny & Fils är en odlare med husstatus i premier cru-byn Vertus. Familjen Fourny har odlat vin sedan 1856 och gjort champagne sedan 1955. Idag drivs firman av den femte generationen, bröderna Charles-Henry och Emmanuel Fourny. Man jobbar ekologiskt, med gamla odlingar och uteslutande med låg dosage, med målsättningen att lyfta fram terroiren och druvornas naturliga smak.

Brut Nature har, som namnet antyder, ingen dosage alls. Den görs på chardonnay från hembyn Vertus – från rankor som är mer än 60 år gamla – och bygger på tre efterföljande årgångar. 80 % kommer från senaste skörden och 20 % utgörs av reservviner. Uppskattningsvis är denna flaska baserad på 2009, 2008 och 2007. Delvis jäst på ekfat. Degorgerad i juni 2013. Det är en bra champagne, men den känns alldeles för ung i dagsläget. Plus i kanten för att man använder Mytik Diamant istället för vanlig kork!

Betyg idag: 77

Sannolikt bäst: 2018-2022



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar