Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 29 november 2014

1982 Bonnaire Millésime Collection

(100 % chardonnay)

28 oktober 2014 (hemma hos Roger och Lisa i Épernay)

Doft: Mogen och rökig doft med tydliga inslag av torkade aprikoser, russin och gräddkola.

Smak: Mogen, fruktig och mycket frisk smak av persika, äpplen, gräddkola och citrusskal. Mycket syra!

Kommentar: Det här är en fantastisk champagne, som trots sin ålder känns pigg och spänstig! 1982 var överlag ett bra champagneår med stor produktion, där framförallt chardonnaydruvorna utmärkte sig. Det är dock sällan man stöter på årgången idag.

Dracks i en provning, hemma hos Magnum i Épernay, tillsammans med Laherte Frères Les Vignes d’Autrefois 2010, Diebolt-Vallois Fleur de Passion 1999 och Fleur de Passion 2004. Bonnaire 82 var, trots tuff konkurrens, kvällens bästa vin!

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2000-2016

Mina intryck av andra årgångar:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar