Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 24 november 2014

2010 Laherte Frères Les Vignes d’Autrefois

(100 % pinot meunier)

28 oktober 2014 (hemma hos Roger i Épernay)

Doft: Blåbär, bigarråer, bröd och mineral.

Smak: Stram – en riktig syrabomb! Mörka bär, mineral och insidan av citrusskal.

Kommentar: Det görs fortfarande förhållandevis få champagner av enbart pinot meunier. Den producent som mest förknippas med druvan är väl Jérôme Prévost, vars hela produktion uteslutande bygger på meunier. Bland övriga vinmakare, som gör enstaka champagner på 100 % pinot meunier, kommer jag främst att tänka på Egly-Ouriet, Tarlant, José Michel, Chartogne-Taillet, Bérèche, Dehours och Michel Loriot. Och så Laherte med sin underbara Les Vignes d’Autrefois! Den görs på ekologiskt odlade druvor från stockar som planterades mellan 1947 och 1964. Dosagen ligger mellan 2 och 4 g/l. Ingen malolaktisk jäsning.

2010:an är mycket bra redan idag, men givetvis alldeles för ung! Degorgerad i januari 2014. Flaskan köpt vid ett besök hos Aurélien Laherte samma dag som den dracks, vid en provning hemma hos Roger i Épernay.

Betyg idag: 89(+)

Sannolikt bäst: 2019-2024


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar