Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 10 december 2020

2011 Marie-Courtin Résonance

(100 % pinot noir)

 

9 juli 2020 (hemma)

 

 


Résonance kan ses som Dominique Moreaus instegschampagne. Tillsammans med Efflorescence står den för merparten av odlarens begränsade produktion. Den görs på biodynamiskt odlad pinot noir från toppen av Moreaus sluttande vingård utanför Polisot i Côte des Bar. Den här flaskan blev degorgerad i mars 2014 och är, i vanlig ordning, gjord helt utan dosage. Jag köpte den på Ved Stranden 10, Köpenhamns bästa vinbar, i februari 2015. Aktuell årgång idag är 2016.

 

Det här är (så klart) bra, men precis som för många andra producenter är 2011 en uppenbart svår årgång även i detta fall. Bör drickas inom de närmaste åren.

 


 

Doft: Utvecklad, mineralisk och fruktig. Inslag av mogna gula äpplen, flinta, aprikos, smör och skaldjur.

 

Smak: Utvecklad, fruktig, frisk och mycket torr. En kombination av vattniga gula äpplen och apelsin. Hög syra, men något svag intensitet.

 

Betyg idag: 83

 

Sannolikt bäst: 2019-2023

 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2012: 87(+) (2018-08-01)

2013: 85(+) (2016-04-30)

 


 

Längst ner på (nästan) varje flaska från Marie-Courtin hittar man denna livsviktiga information! LR innebär att det är Résonance i flaskan (vilket vi rimligen redan listat ut), 11 att årgången är 2011 (samtliga champagner från Marie-Courtin är i praktiken rena årgångsviner), D0314 är degorgeringsdatumet (mars 2014) och ND betyder non dosage (ingen dosage).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar