Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 21 maj 2016

2013 Marie-Courtin Résonance

(100 % pinot noir)

30 april 2016 (Fri Vin 2016 i Köpenhamn)

Dominique Moreau, som släpper sina champagner under etiketten Marie-Courtin, är tveklöst en av Champagnes mest intressanta odlare för tillfället. Hon gästade nyligen vinmässan Fri Vin 2016 i Köpenhamn, där jag fick möjlighet att prata med henne och prova fyra av hennes champagner. Résonance, som tillsammans med systervinet Efflorescence står för merparten av hennes begränsade produktion, görs på ståltank. I likhet med producentens övriga champagner är den gjord på biodynamiskt odlade druvor och helt utan dosage. I detta inlägg kan du läsa lite mer om denna champagne och om Dominiques arbetssätt!

Den här flaskan degorgerades så sent som i mars i år och är förstås alldeles för ung i dagsläget. Men även om den kommer att växa med några års lagring är den mycket bra redan idag! Det är för övrigt den första champagnen jag druckit från 2013. Officiellt är den givetvis årgångslös eftersom den inte hunnit ligga de 36 månader på jästfällningen som krävs för att få årgångsbetecknas.

Doft: Underbar, fruktig, kryddig och något utvecklad doft med inslag av päron och sten.

Smak: Mycket frisk, mycket torr och sluten. Mineral och lite kex.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: ca 2021-2025



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar