Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 26 december 2020

2015 Guillemot-Michel ”Une Bulle”

(100 % chardonnay)

 

28 juli 2020 (hemma)

 


 

Domaine Guillemot-Michel i Quintaine i Mâconnais i den södra delen av Bourgogne drivs av Pierette och Marc Guillemot samt deras dotter Sophie och hennes make Gautier Roussille. Man äger 6,5 hektar odlingar planterade med chardonnay, tillämpar ett biodynamiskt arbetssätt och utmärker sig genom att regelmässigt plocka sina druvor sent.

 

Det här är en pet nat, som är en förkortning av pétillant naturel, d v s ett naturligt mousserande vin som görs med hjälp av méthode ancestrale. Det är den äldsta metoden för att framställa mousserande vin och innebär att vinet buteljeras innan det är färdigjäst. Eftersom jäsningsprocessen fortsätter i flaskan bildas det kolsyra och vinet blir mousserande. Metoden ger i regel förhållandevis enkla och något oförutsägbara viner.

 

Det här vinet har lagrats femton månader på sin jästfällning och till skillnad mot de flesta pet nat-viner, där jäsfällningen vanligtvis lämnas kvar i flaskan, har det därefter degorgerats. Ett tecken på det är att vinet har en riktig kork och inte bara en enkel kronkapsyl. Den här flaskan blev degorgerad i april 2017. Jag köpte den på Rosforth & Rosforth i Köpenhamn i november 2017. I våras släpptes för övrigt 2016 på Systembolaget och det är fortfarande den senaste årgången.

 


 

Det här känns som äppeljuice med bubblor! Vinet har en fin doft, men smakmässigt ger det en relativt slätstruken upplevelse.

 

Doft: Utvecklad och fruktig med lätt laktiska toner. Inslag av äppeljuice, mogna gröna äpplen, lite yoghurt och lakrits.

 

Smak: Mycket fruktig, torr och förhållandevis utvecklad smak av äppeljuice och gröna äpplen.

 

Betyg idag: 68

 

Sannolikt bäst: 2019-2022

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar