Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 13 december 2020

2009 Marie-Courtin Efflorescence

(100 % pinot noir)

 

11 juli 2020 (hemma)

 


 

Till skillnad mot systervinet Résonance, som vinifieras på ståltank, får Efflorescence sin första jäsning på gamla ekfat. Och medan den förstnämnda champagnen görs på druvor från toppen av Dominique Moreaus sluttande vingård, där lagret av matjord är tunt, växer druvorna till Efflorescence vid foten av samma sluttning, där jorden är rik på lera. För att förstärka det faktum att Efflorescence är den mer ambitiösa champagnen av de båda får den dessutom lite längre lagring på jästfällningen. Den här 2009:an blev degorgerad i december 2013, vilket innebär att den lever upp till lagringskravet (minst 36 månader på jästen) för årgångschampagner. Den är också officiellt årgångsdeklarerad, även om årtalet är väldigt diskret utskrivet på etiketten. I likhet med odlarens övriga champagner är den gjord utan dosage. Jag köpte den här flaskan i butiken Skål (som numera heter Pétillant) i Köpenhamn i november 2016. Aktuell årgång idag är 2014.

 

Det här är en mycket bra champagne! Doften är fantastisk och smaken är överraskande elegant med tanke på både årgången och tiden den legat på korken. Det är absolut ingen brådska att dricka dessa flaskor, men jag tror inte den blir så mycket bättre än så här!

 

Doft: Utvecklad, kraftfull, komplex, parfymerad, kryddig och något oxiderad doft med påtaglig sälta och lätt brända toner. Inslag av tuttifrutti-pastiller, röda äpplen, röda bär, hyacint och citrus till en början. Senare ändrar den karaktär och bjuder även på aprikos, krita och kex. Jag sparar en del av flaskan till dagen efter och då dyker det även upp en klase dvärgbananer. Påminner en del om Selosse!

 

Smak: Elegant, något fruktig, något kryddig, frisk och torr smak med viss sälta. Den domineras av gröna äpplen, vita jordgubbar och gula körsbär. Den känns ytterst välbalanserad och har en otrolig längd! Dagen efter känns den något fruktigare och är ännu bättre.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2020-2026

 

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):

2010: 88 (2016-01-21)

2012: 86(++) (2016-04-30)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar