Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 7 december 2020

2012 Antoine Bouvet Millésime

(50 % chardonnay, 50 % pinot noir)

 

4 juli 2020 (hemma)

 


 

Till skillnad mot odlarens övriga alster görs Antoine Bouvets årgångschampagne på en blandning av chardonnay och pinot noir. Om man ser till lagringstiden på jästfällningen är den här den mest ambitiösa champagnen i utbudet, men intressant nog inte den dyraste – både Chardonnay och Saignée de Mareuil kostar faktiskt något mer. Av den här årgången producerades det 1356 flaskor och min butelj blev degorgerad i april 2019 med en dosage på 3 g/l. Aktuell årgång idag är 2014.

 

Det här är en mycket bra champagne och klart bäst av de tre flaskor jag druckit från Bouvet de senaste dagarna! Den är dock fortfarande ung och kommer att vinna på minst fem års ytterligare lagring. Jag dricker den ur både Zalto Universal (till vänster på ovanstående bild) och Zalto White och jag upplever doften som bättre och mer koncentrerad i det sistnämnda glaset.

 


 

För övrigt älskar jag verkligen den här etiketten!

 

Doft: Generös, fruktig och komplex doft med lätt laktiska och aningen oxiderade toner och påtaglig sälta. Inslag av mango, ananas, gula äpplen, apelsin, viol, ljust bröd och svamp.

 

Smak: Frisk, fruktig, torr och något utvecklad smak med viss sälta. Persika, gula och gröna äpplen, gröna hasselnötter och citrus. Hög syra, fin intensitet och bra längd.

 

Betyg idag: 88

 

Sannolikt bäst: 2025-2032

 


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar