Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 6 februari 2016

2010 Marie-Courtin Efflorescence

(100 % pinot noir)

21 januari 2016 (hemma)

Ännu en härlig champagne från Marie-Courtin! Efflorescence görs på pinot noir från samma sluttande vingård som ger druvor till Résonance. Men medan druvorna till det något enklare systervinet tas från toppen av sluttningen, där lagret av matjord är tunt, görs Efflorescence på druvorna från foten av sluttningen där jorden dessutom är rik på lera. Och medan Résonance görs på ståltank använder Dominique Moreau gamla små ekfat för jäsning och lagring av vinet till Efflorescence. Ingen av hennes champagner får någon dosage.

Det här är en mycket ren champagne med naturlig smak, men även om den är en mycket angenäm upplevelse redan idag bör den tveklöst lagras! Flaskan köpt på Skål i Köpenhamn i augusti 2015.

Doft: Komplex doft med viss fatkaraktär. Först brödig och senare fruktig. Inslag av jäst, röda äpplen (mycket röda äpplen), smör, ost, nougat och gräddkola.

Smak: Ung, stram, frisk och snustorr. Äpplen, citron och nougat.

Betyg idag: 88

Sannolikt bäst: 2021-2026



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar