Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 3 april 2019

1996 Cuvée Sir Winston Churchill

(Pinot noir, chardonnay)

28 december 2018 (hemma)



Pol Rogers prestigecuvée är alltid en härlig champagne, men det blir så klart extra speciellt när det handlar om den stora årgången 1996!

Jag drack den här champagnen för ett halvår sedan och medan den flaskan kändes förvånansvärt ung är den här avsevärt mer utvecklad. Faktum är att den känns betydligt äldre än vad den är! Jag får den serverad blint och gissar ganska snart att det handlar om Cuvée Sir Winston Churchill, men jag går totalt bet på årgången. Jag är i tur och ordning inne på 1990, 1993 och 1988 innan jag ger upp. Den enda (rimliga) årgång jag inte tror det är är 1996… Därför blir det en stor överraskning när flaskan till slut avtäcks!

Det är en fantastisk champagne, men känslan är att flaskan sannolikt förvarats lite för varmt vilket skyndat på utvecklingen. Det har skalat bort den påträngande syran som man förknippar med årgången och som jag även minns från min flaska i somras.

Doft: Mogen, komplex och brödig doft med inslag av bokna äpplen, smör, mango, kräftor med krondill, kex och pizzabotten.

Smak: Utvecklad, frisk, koncentrerad och något eldig. Gula äpplen, blodapelsin, mogen citron och pizzabotten.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2015-2022?

Tidigare intryck av denna champagne:

Mina intryck av andra årgångar:

Flaskan dricks i samband med en middag hemma där vi öppnade fyra blanc de blancs tillsammans med denna blandning. Så här såg hela uppställningen ut:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar