Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 14 april 2019

1990 Bollinger Grande Année

(69 % pinot noir, 31 % chardonnay)

5 januari 2019 (hemma)



Det här är en fantastisk champagne! Inte riktigt lika underbar som den fabulösa 96:an, men av de årgångar jag druckit är den här helt klart den näst bästa årgången av (La) Grande Année.

På tal om stora år, så har den efterlängtade La Grande Année 2008 nyligen släppts.

Doft: Underbar! Mogen, koncentrerad, oxiderad och komplex doft med fatkaraktär och sherrytoner. Inslag av O’boy, bokna äpplen, brioche, svamp, rostad baguette, äppelmust, citron, honung, smörkola och aprikos.

Smak: Mogen, frisk, koncentrerad och nästan söt smak av mogna äpplen, söt apelsin, mjölkchoklad, hasselnötter och aprikos.

Betyg idag: 93

Sannolikt bäst: 2008-2019

Mina intryck av andra årgångar (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar