Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

lördag 13 april 2019

1995 Charles Heidsieck Blanc des Millénaires

(100 % chardonnay)

3 januari 2019 (hemma)



Charles Heidsiecks prestigechampagne Blanc des Millénaires släpptes för första gången 1993 och då i årgång 1983. Därefter har man i tur och ordning släppt 1985, 1990, 1995 och 2004. Anledningen till det stora glappet mellan de båda sistnämnda är helt enkelt att efterfrågan på husets viner sjönk under mitten och slutet av 90-talet. Idag har man nått en helt annan status och min gissning är att Blanc des Millénaires kommer att släppas oftare framöver!

Druvorna till Blanc des Millénaires kommer från odlingar i Oger, Le Mesnil-sur-Oger, Avize, Cramant och Vertus. Den här flaskan köpte jag på Systembolaget i maj 2015. Dessvärre finns det inget degorgeringsdatum angivet, vilket är en stor miss eftersom flaskorna degorgeras löpande. Men det är sannolikt att min flaska blev degorgerad under 2014.

Det här är en underbar champagne! Den dricks över två dagar och håller ihop väl. Känslan är att den nätt och jämnt kommit in i sitt optimala drickfönster. Den som är lyckligt lottad och har den här champagnen i sin källare behöver absolut inte ha bråttom att öppna sina flaskor! Jag tror nämligen att Blanc des Millénaires 1995 kommer att prestera riktigt bra under många år till och det gäller framförallt om man köpt sina flaskor under senare år. 

Doft: Stor, utvecklad och kryddig doft med inslag av bivax, nougat, hasselnötter, honung, en liten ton av mogna päron samt vaniljkex.

Smak: Utvecklad, kraftfull, frisk, koncentrerad och aningen eldig. Mogna äpplen, några dito päron, gräddkola och mandarin.

Betyg idag: 92

Sannolikt bäst: 2018-2025

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar