Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 28 april 2019

Pierre Péters Cuvée de Réserve

(100 % chardonnay)

26 januari 2019



En magnumflaska passar alltid bra när det är kalas! Pierre Péters standardcuvée på magnum (och ännu större flaskor) är, till skillnad mot ”samma” champagne på vanlig butelj, alltid ett rent årgångsvin – även om det inte framgår av flaskan. Om jag förstått det rätt är den i praktiken gjord på samma basvin som årgångscuvéen L’Esprit, men med kortare lagringstid på jästfällningen och möjligen med något högre dosage. Merparten av druvorna kommer från odlingar i producentens hemby Le Mesnil-sur-Oger och resten från Oger, Avize och Cramant.

Den här utgåvan bygger på skörden 2013 – ett lysande år för chardonnay i Champagne – och den blev degorgerad i augusti 2017. Flaskan köpt på Systembolaget (beställningssortimentet) i oktober 2018, där den fortfarande finns tillgänglig.

Det här är en riktigt bra champagne! Dessutom klart charmig redan idag, trots sin uppenbara ungdom.

Doft: Fruktig, brödig och komplex. Inslag av mineral, gröna äpplen, citron och passionsfrukt.

Smak: Fruktig, torr och relativt koncentrerad. Gröna äpplen, citron och passionsfrukt.

Betyg idag: 86

Sannolikt bäst: 2022-2030

Tidigare intryck av Cuvée de Réserve (vanlig butelj):

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar