Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

söndag 7 april 2019

1995 Dom Pérignon Rosé

(58 % pinot noir, 42 % chardonnay)

31 december 2018 (hemma)



Årets nyårschampagner blev en minihorisontalprovning av Dom Pérignon och Dom Pérignon Rosé från 1995.

Dom Pérignon Rosé gjordes för första gången 1959 i endast 306 flaskor. Den första årgången som gick att köpa var emellertid 1962, som släpptes 1970. Champagnen görs med hjälp av blandning, alltså genom att man tillsätter rött vin – från Aÿ och Bouzy – till det vita vinet. Basvinet är inte det samma som i den vita systerchampagnen, d v s Dom Pérignon Rosé är inte bara en roséversion av Dom Pérignon utan helt och hållet ett eget vin! En skillnad mellan de båda är att rosén görs med hjälp av basvin från färre vingårdar och att den i regel släpps senare, d v s att den hinner få några års extra lagring på jästfällningen. Blandningen i den här årgången består enligt uppgift av 42 % chardonnay, 41 % pinot noir och 17 % röd pinot noir.

Det här är andra gången jag dricker Dom Pérignon Rosé 1995, så jag vet vad jag kan förvänta mig. Och nu, precis som då, är slutsatsen given: det här är en fantastisk champagne! Den här gången känns den dock överraskande ung, klart yngre än den flaska jag drack i februari 2017 – trots att de köptes samtidigt (Systembolaget, november 2008) och rimligen kommer från samma batch. Med facit i hand hade jag gärna sparat den här flaskan i ett eller två år till!

Doft: Utvecklad, bärig, jordig och komplex doft med inslag av jordgubbar, spritpenna, hallon, blodapelsin, bröd, kex, röda vinbär och sågspån.

Smak: Utvecklad, bärig, frisk, kryddig, torr och något bitter. Jordgubbar, röda äpplen och blodgrape. Fin intensitet och härlig längd!

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2019-2026

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar