Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 4 mars 2019

2015 Vouette & Sorbée Fidèle

(Inlägg 1 000!)

(100 % pinot noir)

2 december 2018 (hemma)



Det här är alltså det tusende inlägget på bloggen sedan starten! Att jag skulle komma hit kunde jag knappast föreställa mig när jag började skriva om mina champagneupplevelser – lite summariskt och högst sporadiskt – i december 2010. Bloggandet var till en början helt och hållet för min egen skull, ett sätt att spara mina doft- och smaknoter på ett sökbart och tillgängligt sätt. Men i takt med att jag märkte att antalet besökare till bloggen ökade växte också ambitionsnivån och sedan flera år tillbaka skriver jag om nästan varje flaska jag dricker – och lite fylligare och mer genomtänkt än från början.

Tack för att du läser! Mot 2 000…



Till saken: Fidèle 2015! Det här är en härlig champagne med en strålande framtid. Den är fortfarande ung, men redan mycket bra! Flaskan dricks över två dagar. Champagnen håller ihop väl under denna period, men utvecklas inte särskilt mycket.

Vouette & Sorbée i allmänhet och den här champagnen i synnerhet har alltid legat mig varmt om hjärtat. Till skillnad mot producentens övriga viner är Fidèle inget rent årgångsvin. Den här utgåvan är till ca 95 % baserad på den fina skörden från 2015. Resterande del utgörs av reservvin från en fatlagrad blandning bestående av samtliga årgångar sedan 2001. Druvorna till Fidèle kommer numera från vingårdarna Tirmy, Chatel och Fonnet i producentens hemby. Till och med skörden 2014 använde man druvor från Vouette istället för Tirmy, men därefter planterade Bertrand Gautherot om den odlingslotten från pinot noir till chardonnay (som kommer att hamna i systervinet Blanc d’Argile på sikt). Liksom Gautherots övriga champagner får Fidèle sin första jäsning, som sker spontant d v s utan tillsats av jäst, på begagnade Bourgognefat under tio månader. Man tillsätter aldrig någon dosage. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2017. Köpt från Vin & Natur, via privatimport på Systembolaget, i april 2018.

Doft: Härlig! Intensiv, bärig, något kryddig och komplex. Efter hand klart gräddiga toner. Inslag av röda vinbär, röda äpplen, blodapelsin, jordgubbar, hasselnötter, svarta vinbär och tvål.

Smak: Frisk, bärig och mycket torr smak av röda vinbär, hallon och Granny Smith. Hög syra.

Betyg idag: 88(+)

Sannolikt bäst: 2024-2030

Mina intryck av tidigare utgåvor (med länkar till resp inlägg):


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar