Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

tisdag 19 mars 2019

Frederic Savart L’Accomplie

(80 % pinot noir, 20 % chardonnay)

22 december 2018 (hemma)



L’Accomplie är delvis fatjäst (50 %) och gjord utan malolaktisk jäsning. Druvorna, 80 % pinot noir och 20 % chardonnay, kommer från gamla stockar i Écueil och Villers-aux-Nœuds, de båda premier cru-byar i Montagne de Reims där Savart har sina odlingar. Den här utgåvan bygger till 50 % på basårgången 2015 med tillägg av reservvin från 2014. Flaskan blev degorgerad i augusti 2017 och dosagen uppgår till 5 g/l. Del av en blandlåda som jag köpte från Caviste i november 2017. Den oberoende vinhandlaren, som på ett förtjänstfullt sätt försett den svenska marknaden med bl a Savart och Suenen sedan 2011, jubilerar för övrigt med sin hundrade lansering den här veckan! Dessvärre ingen champagne den här gången...

Champagnen dricks över två dagar och visar trots sin ungdom upp en fin komplexitet. Den är mycket bra redan nu, men kommer definitivt att vinna på fem års ytterligare lagring!

Doft: Komplex och aningen sur doft med något rostade toner. Inslag av gröna äpplen, grillad citron, vita blommor, grahamskex, våt handduk, vanilj, ballong och honung. Dagen efter även körsbär och lakrits.

Smak: Frisk, torr och relativt koncentrerad; tydligt återhållsam. Till en början endast gröna äpplen och citron. Hög syra. Dagen efter även körsbär och blodapelsin.

Betyg idag: 86(+)

Sannolikt bäst: 2023-2029

Tidigare intryck av denna champagne:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar