Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 27 mars 2019

Bonnaire Grand Cru Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

28 december 2018 (hemma)



Bonnaire är en pålitlig producent och denna årgångslösa blanc de blancs är ett steg upp jämfört med odlarens enklaste cuvée, Tradition. Den görs på chardonnay från hembyn Cramant och får minst 36 månaders lagring på jästfällningen innan den degorgeras. Den här utgåvan är gjord på druvor från 2013 och 2012, vilket innebär att den rimligen blev degorgerad våren/sommaren 2017. Dosagen uppgår till 7 g/l. Jag köpte den här flaskan vid ett besök hos producenten i juli 2017.

Det här är en mycket trevlig champagne med fin frukt. Årgångskombinationen 2013/2012 brukar vara en vinnare, inte minst när det gäller chardonnaydominerade champagner!

Doft: Komplex, fruktig och något söt doft med inslag av gröna äpplen, krusbär, vita blommor och gräddkola. Efter lång tids luftning även hallon, röda vingummin och salmiak.

Smak: Frisk, fruktig och syrlig smak av gröna äpplen, krusbär och rabarber. Senare även smultron.

Betyg idag: 83

Sannolikt bäst: 2020-2025

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar