Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 21 mars 2019

Jacques Selosse Exquise

(100 % chardonnay)

24 december 2018 (hemma)



Årets julaftonschampagne!

Det här är första gången jag dricker den ”söta” champagnen från Selosse.

Omedelbar slutsats 1: Den här är riktigt bra!

Omedelbar slutsats 2: Den är inte alls så söt som jag hade förväntat mig.

Men låt oss ta det från början: Det är långtifrån självklart att Anselme Selosse, som bland mycket annat gjort sig känd för att använda en minimal dosage i sina viner, ska producera en söt champagne. Det sägs att bakgrunden är att de legendariska franska kockarna Bernard Loiseau och Pierre Gagnaire efterfrågat en champagne som skulle passa till efterrätter, framförallt fruktbaserade sådana som inte är allt för söta.

Exquise görs med en dosage på 22-25 g/l, vilket gör att den definieras som sec. Och även om det är lågt i ett historiskt perspektiv – sec betyder ju faktiskt torr på franska – är det klart sött utifrån dagens kontext! Produktionen uppgår till 1 000 flaskor per år och trots att det här är den Selosse som tilldrar sig minst intresse är antalet försvinnande litet på den glupande världsmarknaden och det är sällan man ser den till salu. Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2017. Köpt i en butik i Berlin i november 2018.



Jag gillar alltså det här. Det extra sockret fungerar så klart som kosmetika, men trots den insmickrande fasad som detta ger är det ändå uppenbart att det här fortfarande är en ung champagne – som kommer att vinna på lagring. Den är dock snudd på fantastisk redan idag!

Doft: Söt, blommig och relativt komplex doft med inslag av citrus, vita blommor, lite honung, lakrits och hasselnötter.

Smak: Frisk, generös, något söt (men inte lika söt som förväntat) och fruktig; fortfarande ung. Söt grapefrukt, kanderade äpplen och mandelmassa.

Betyg idag: 89

Sannolikt bäst: 2023-2030

Här tillsammans med julens båda övriga stjärnor:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar