Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 18 mars 2019

Frederic Savart L’Ouverture

(100 % pinot noir)

20 december 2018 (hemma)



Numera står det Frederic Savart – och inte bara Savart – även på etiketten på framsidan av flaskorna. Tidigare stod det Champagne Savart på framsidan och något förvirrande Champagne Frederic Savart på baksidesetiketten. Betydelsen av detta ska kanske inte överdrivas – Frédéric har varit ansvarig för familjefirman ända sedan 2005. En rimligen större förändring är att man gått och fått husstatus, vilket ett litet NM (förkortning för négociant manipulant) på baksidesetiketten indikerar. Det innebär att Frédéric numera får lov att köpa in druvor från andra odlare för att kunna producera fler champagner.

L’Ouverture är Savarts enklaste champagne. Den är delvis fatjäst (15 %) och görs på pinot noir från firmans yngre odlingar. Till skillnad från övriga champagner i sortimentet genomgår den full malolaktisk jäsning. Den här utgåvan bygger till en tredjedel på druvor från basåret 2015 med tillägg av en tredjedel reservvin från 2014 och lika mycket från 2013. Flaskan blev degorgerad i oktober 2017 och dosagen uppgår till 7 g/l. Köpt från Caviste i november 2017.

Den här är ung och känns relativt endimensionell i dagsläget, men det finns en intressant potential. Flaskan dricks över två dagar.

Doft: Något fruktig doft med en aning sälta och en begynnande komplexitet. Inslag av röda äpplen, ljusa körsbär, grapefrukt och krusbär. Dagen efter även en ton av ostkant.

Smak: Frisk, något fruktig, elegant, relativt lätt och tydligt ung. Omogna äpplen, krusbär, mineral och grapefrukt. Hög syra. Dagen efter känns den mer utvecklad, bjuder på inslag av körsbär och blir också härligt koncentrerad efter ett tag.

Betyg idag: 84(+)

Sannolikt bäst: 2023-2028


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar