Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

fredag 14 april 2017

2007 Vouette & Sorbée Fidèle

(100 % pinot noir)

3 februari 2017 (108 i Köpenhamn)



Jag har tidigare spekulerat kring frågan hur länge man bör lagra den här champagnen. Det verkar finnas en utbredd uppfattning om att Fidèle ska drickas ung och t o m vinmakaren själv, Bertrand Gautherot, förklarade för mig när jag träffade honom i höstas att han tycker att man bör spara den i högst fem år (efter degorgering). Men den som hävdar att man ska dricka sin Fidèle ung har rimligen inte druckit den här (så här sent, mer än sju år sedan degorgering)! Champagnen har gyllengul färg och den har förvisso nästan inga bubblor kvar, men den är helt fantastisk!

Flaskan degorgerad i december 2009. Den dracks vid ett besök på fina 108 i Köpenhamn. Mindre än tre veckor efter besöket meddelade Guide Michelin att restaurangen blivit belönad med en stjärna i guiden!

Doft: Fantastisk! Utvecklad, komplex och med tydlig fatkaraktär. Till att börja med massor av röda äpplen. Efter hand utvecklas tydliga sherrytoner. Inslag av jäst, rostade mandlar, bakverk, tranbär, röda rosor och körsbär.

Smak: Utvecklad, frisk, torr, aningen bitter och framförallt mycket äpplig. Dessutom grapefrukt och tranbär.

Betyg idag: 91

Sannolikt bäst: 2016-2020

Mina intryck av senare årgångar (med länkar till resp inlägg):




Maten såg ut så här:





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar