Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

måndag 11 mars 2019

Damien Hugot Brut Blanc de Blancs

(100 % chardonnay)

24 november 2017 (hemma)

Hösten 2017 mottog jag några varuprover av delar av det då aktuella sortimentet hos Damien Hugot. Champagnerna är uppdruckna sedan länge, men av olika anledningar har anteckningarna blivit liggande. Nu har det dock blivit dags att beskriva mina tankar kring dessa flaskor och först ut i raden är standardcuvéen Brut Blanc de Blancs:



Damien Hugot är en intressant producent (numera med husstatus) med hemvist i Épernay och detta är alltså hans instegsvin. Det görs på chardonnay från odlingar i grand cru-byarna Chouilly och Cramant och den här utgåvan har, det för chardonnay så fina, 2013 som basårgång. Flaskan blev degorgerad i oktober 2016 och dosagen uppgår till 7 g/l.

Det här är en mycket bra och väldigt charmerande champagne! Och snäppet bättre än utgåvan med 2012-bas, som jag drack 2016. Den bjuder på fin intensitet och härlig komplexitet. Champagnen dricks över två dagar och lyfter helt klart dag två. Slutsats: Det här är en riktigt trevlig champagne idag, som sannolikt blir ännu bättre med ett par års lagring!

Doft: Komplex, gräddig och något parfymerad doft med inslag av jäst, ljust bröd, jordgubbar, päron, kex och mandlar.

Smak: Frisk, fruktig och relativt koncentrerad. Tydlig dosage. Päron, lime, mandlar och viss skalbeska från tidigare nämnda frukter. Dag två är den mer koncentrerad och mer utvecklad samtidigt som dosagen känns mer integrerad. Och det handlar snarare om mandellikör än mandlar!

Betyg idag: 85

Sannolikt bäst: 2021-2024

Tidigare intryck av Brut Blanc de Blancs: 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar