Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

torsdag 7 mars 2019

2015 Cédric Bouchard Roses de Jeanne Côte de Val Vilaine

(100 % pinot noir)

8 december 2018 (hemma)



Côte de Val Vilaine är Cédric Bouchards instegschampagne. Den görs på druvor från den 1,5 hektar stora vingården med samma namn i Polisy, en by i Côte des Bar i Aube. Men även om det är ett instegsvin handlar det inte om någon slätstruken standardchampagne – långt ifrån! Det är förvisso det av Bouchards viner som får kortast lagring på jästfällningen, men det följer producentens gängse mall att göra champagne på en druva från en vingård och från en årgång. På grund av den korta lagringstiden på jästen är den officiellt årgångslös, men aktuell årgång och degorgeringsmånad är stämplad på etiketten (på min flaska är dock texten nästan utsuddad). I likhet med Bouchards övriga produktion kännetecknas Côte de Val Vilaine dessutom av låga skördeuttag från omsorgsfullt skötta odlingar, lågt tryck i flaskan (ungefär två tredjedelar jämfört med vad som är brukligt i Champagne) och att den är gjord utan klarningsmedel, filtrering och dosage. Den här årgången blev degorgerad i april 2017. Flaskan köpt i butiken Skål i Köpenhamn i december 2017. Aktuell årgång idag är 2016.

Den är givetvis ung, men redan mycket trevlig! Till en början är den dock lite motsträvig och den behöver en rejäl dos luft för att vakna till liv. Ung Bouchard brukar vara skolboksexempel på champagner som bör dekanteras för att komma till sin rätt och det gäller även i detta fall!

Doft: Initialt: tydligt ung och relativt sluten. Efter ett par timmar: riktigt härlig, klart komplex och något kryddig. Inslag av krita, en aning jäst, gröna äpplen, sötlakrits och brioche. Ännu senare jordgubbar, vinbär och andra röda bär.

Smak: Mycket frisk och mycket torr smak. Till en början vit persika och kartiga gröna äpplen. Långt senare lime och jordgubbar. Hög syra, fin intensitet och härlig längd!

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2024-2029



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar