Intro

Här delar jag med mig av mina upplevelser av de champagner jag dricker. Jag betygsätter varje vin för att ge en samlad bild av hur jag upplever det vid tillfället för provningen. Min betygsskala är 0-100 och jag är relativt snål när jag delar ut mina poäng. De högsta poängen sparar jag till de riktigt stora upplevelserna! Då och då dyker det även upp mousserande viner från övriga världen eller stilla viner från Champagne.

onsdag 13 mars 2019

2012 Damien Hugot Millésime

(100 % chardonnay)

7 december 2017 (hemma)



Damien Hugots årgångschampagne görs på druvor från firmans äldsta stockar i grand cru-byn Cramant och är alltid extra brut. Den här årgången har en dosage på 3,5 g/l. Flaskan blev degorgerad i februari 2017.

Den här känns väldigt lovande, men är fortfarande alldeles för ung. En skön komplexitet i doften bäddar rimligen för en riktigt bra upplevelse i framtiden om man bara ger den tillräckligt med tid!

Doft: Ung och komplex doft med inslag av jäst, päron, ostmacka, hasselnötter, vita blommor och fänkål. Senare även mandlar.

Smak: Frisk, mycket torr och något fruktig. Mycket ung! Omogna äpplen, citron och augustipäron med viss skalbeska. Senare även mandlar.

Betyg idag: 85(+)

Sannolikt bäst: 2023-2028

Mina intryck av tidigare årgångar (med länkar till resp inlägg):

Damien tycker uppenbarligen om att prata om sig själv i tredje person: 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar